08 April 2021

Melawat Ibu Bapa "Sakit" di Kampung


Tahun PKP ni, banyak kali dengar guna alasan ibu bapa sakit untuk balik kampung. Pasti seronok dapat balik kampung melawat ibu bapa sambil bercuti. Ibu bapa pun tak kurang juga seronok bila anak-anak balik kampung.

Sudah balik, kemudian pergi melawat sedara mara dari rumah ke rumah. Silaturrahim katanya. Tanpa kuarantin kendiri dulu. Makan dan laga-laga pipi semua. Ingat ikan laga ka? Sudahnya SOP terbang melayang. Rindu setahun tak ketemu gayanya.

Masa di rumah ibu bapa hanya sebelah malam atas alasan malam, ya malam, banyak tempat peranginan tutup. Siang hari, seperti wau kesana kesini pergi tempat peranginan bawa keluarga berkelah. Tak cukup dengan itu, diangkut sekali orang tua "sakit" tu kehulu kehilir berkelah.

Sedar-sedar tiga [3] hari sudah balik kampung yang kunon melawat ibu bapa sakit. Tinggal sehari sebelum balik ke sarang, dibuatnya jamuan makan sedara-mara. Ramai datang bertandang. Jem.

Habislah empat [4] hari masa untuk melawat ibu bapa "sakit", masa untuk pulang ke sarang. Selepas pulang, upload gambar sebagai kenangan ke sini ke sana, dengan caption #kitajagakita. Kemain. Kebetulan kedua-duanya ibu bapa jatuh sakit. Anak yang kunonnya melawat ibu bapa "sakit" terus hilang dari radar gamaknya.
 
Resah hati bila teringatkan orang tua yang sakit betul-betul di kampung ni. Budak kecil boleh ditegur, kalau sudah beranak pinak, air kosong dengan air laici pun boleh bezakan (apa kena mengena?), nak kena marah lagi ke? Tak kuasa nak marah dah. Beringat sebelum terjadi, kalau nasi sudah jadi bubur. Jangan menyesal dikemudian hari.

07 April 2021

Wordless Wednesday 2021/15


"Sesungguhnya seburuk-buruk manusia ialah yang bermuka dua,
 
yang mana dia datang pada suatu kaum dengan muka sekian, dan
 
dengan kelompok yang lain dia bermuka yang lain."

(HR al-Bukhari dan Muslim)

06 April 2021

Novel | Dendam Bersulam Cinta Oleh Sara Aisha

 

Judul: Dendam Bersulam Cinta
ISBN: 978-967-469-164-6
Halaman: 639
Penulis: Sara Aisha



Bila baca sinopsis Cida bayangkan pergaduhan besar antara Jannah dan Amsyar dalam mencari kebahagian mereka. Jannah akan fight Amsyar macam Agent Smith, kuatnya imaginasi Cida.

Bila baca watak Jannah yang cuba disampaikan, terlalu baik untuk wanita tahun 2020 ni. Masih ada lagi ke wanita macam ni? berbolak balik dengan rasa cinta pada Amsyar dan akhirnya kalah dengan perasaan sendiri sehingga rahsia sebenar terbongkar.

Amsyar pula masih dengan dunia dendam yang takda kesudahan, sehingga memakan diri sendiri dan rumah tangganya sendiri. Geram pula dengan sikap Amsyar ni, macam orang tak waras, buat Jannah macam-macam.

Bila Jannah mahukan perpisahan antara mereka, wahh! Akhirnya Jannah sudah sedar, memberi ruang antara mereka berdua untuk mencari semula diri sendiri dan menyayangi diri sendiri. Comel bila Jannah terjebak dengan kehidupan berbeza 360 dari sebelum ini. Dan Amsyar, goodjob.

03 April 2021

Novel | Isteri CEO Viral Oleh Batiah Hadi

 

Judul: Isteri CEO Viral
ISBN: 978-967-86-0965-4
Halaman: 480
Penulis: Batiah Hadi

Sinopsis
Benjamin Idris atau Ben merupakan CEO terkenal di media sosial. Bella pula seorang gadis biasa yang masih menganggur. Dia terdesak untuk mendapatkan pekerjaan. Pada suatu hari, Ben menyelamatkan Bella daripada samseng di sebuah pusat hiburan. Sejak itu, mereka asyik bertemu.

Apabila gambar Ben dan sepupunya, Erinna tular di media sosial, Ben memaksa Bella mengahwininya. Mereka perlu menularkan imej sweet dan lovely sebagai relationship goal untuk mengaburi pandangan netizen terhadap gosip Ben dan Erinna. Namun, awal-awal lagi Ben sudah memberi amaran kepada Bella supaya jangan jatuh cinta padanya.

“Saya berterus terang supaya awak tak kecewa bila tiba-tiba awak jatuh cinta pada saya. Saya tak nak awak salah faham dengan semua perhatian dan layanan saya bila kita kahwin nanti. Saya buat semua tu mungkin sebab nak selamatkan syarikat saya aje.” - Ben

“Awak tak ada hati perut, Ben. Sanggup awak ugut saya kahwin dengan awak? Awak gunakan kelemahan saya untuk paksa saya kahwin dengan awak. Boleh ke saya jatuh cinta dengan orang macam tu?” - Bella

Mampukah mereka untuk tidak jatuh cinta? Pada masa yang sama, hubungan mereka diuji dengan kisah lampau. Hatta masih berharap pada Bella. Malika pula tidak berhenti mengejar Ben dan juga Erinna yang mula sedar dia harus merebut Ben daripada Bella.
 
Paling Cida suka bila pertemuan kali kedua antara Ben dan Bella di gerai burung puyuh goreng. Pertemuan itu bersambung kepada Ben menyelamatkan Bella dari dicabul oleh lelaki tua yang Bella hormati. Kejadian itu tidak berhenti disitu, dan membawa kepada pertemuan seterusnya yang mengikat Ben dan Bella.

Jalan cerita menarik, banyak mengenai Bella yang cuba menyesuaikan diri dengan kehidupan barunya. Ben yang romantik, Bella yang cuba untuk mengatasi traumanya terhadap kisah lalu bertambah menarik.

Kesudahan cerita yang menarik buatkan Cida nak baca dan baca lagi. Bella oh Bella, tuah ayam nampak dikaki, tuah manusia siapa yang tahu, kan?

02 April 2021

8 Khasiat Bayam Brazil Yang Ramai Tidak Tahu



Tengah mencari resepi ternampak beberapa update mengenai khasiat Bayam Brazil yang Cida sendiri baru tahu. Sebelum ini hanya makan bayam biasa, pertama kali mencuba, dan rasanya sama seperti sayuran hijau yang lain.

Tahukah Anda?
Vitamin dan mineral
  • Bayam Brazil kaya dengan sumber vitamin dan mineral yang memberi manfaat kepada kesihatan iaitu:
  • Vitamin A: Penting untuk kesihatan mata, mengatur system imunisasi dan berkembangan embrio.
  • Vitamin C: Antioksidan yang meningkatkan kesihatan kulit dan system ketahanan badan
  • Vitamin K: Penting bagi proses pembekuan darah.
  • Asid folik: Sangat penting bagi wanita mengandung bagi pertumbuhan sel dan tisu.
  • Zat besi: Menghasilkan hemoglobin yang membawa oksigen ke seluruh badan
  • Kalsium: Mineral penting bagi kesihatan tulang dan juga memberi signal kepada sistem saraf, jantung dan otot.
  • Komponen lain
Selain vitamin dan mineral, bayam brazil juga mempunyai beberapa komponen penting seperti:
  • Lutein dan Zeaxanthin: Meningkatan kesihatan mata
  • Kempferol: Mengurangkan risiko kanser
  • Nitrates: Penting untuk mengawal tekanan darah dan kesihatan jantung
  • Quercetin: Sebagai antioksidan yang mengurangkan jangkitan dan keradangan.
 
Kebaikan dan Khasiat bayam Brazil
Secara umumnya, khasiat bayam brazil adalah lebih kurang sama seperti jenis bayam yang lain. Berikut merupakan kebaikan bayam kepada kesihatan:

1. Mencegah kanser
Bayam mengandungi sulfoquinovosyl diacylglycerol (SQDG) and monogalactosyl diacylglycerol (MGDG) iaitu komponen yang mencegah pertumbuhan kanser.

Selain itu, bayam juga mengandungi antioksidan seperti kempferol yang mampu mencegah risiko kanser. Terdapat kajian yang mendapati bahawa pengambilan bayam ini mengurangkan risiko kanser prostat dan payu dara.

2. Melawan radikal bebas
Radikal bebas terhasil daripada proses metabolisma. Ia akan menyebabkan tekanan oksidatif dan seterusnya mempercepat proses penuaan dan meningkatkan risiko kanser dan kencing manis.

Bayam memgandungi antioksidan yang mampu melawan radikal bebas serta mengurangkan risiko penyakit tersebut.

3. Meningkatkan kesihatan mata
Bayam diperkaya dengan zeaxanthin dan lutein, iaitu komponen karotenoid yang memberi warna dalam sayur-sayuran.

Zeaxanthin dan lutein mengurangkan risiko Degenerasi Makula dan katarak yang merupakan penyebab utama kebutaan. Kedua-dua komponen ini dapat menapis sinaran biru yang menyebabkan kerosakan retina.

Tambahan pula, kandungan vitamin A dalam bayam juga penting bagi kesihatan mata kerana ia merupakan komponen bagi rhodopsin, iaitu sejenis protein dalam mata yang membolehkan anda melihat dalam keadaan cahaya yang rendah.

4. Menurukan berat badan
Seperti sayuran hijau yang lain, bayam juga mengandungi kandungan serat yang tinggi. Ia membantu kita untuk mengawal porsi makanan dan berasa kenyang lebih lama.

5. Meningkatkan sistem ketahanan badan
Selain berfugsi untuk kesihatan mata, vitamin A dalam bayam juga berperanan untuk meningkatkan penghasilan sel darah putih.

Sel darah putih memainkan peranan penting dalam melawan penyakit atau jangkitan yang menyerang badan.

6. Mengelakkan sembelit
Seperti yang telah disebutkan di atas, bayam mempunyai kandungan serat yang tinggi. Selain mengurangkan berat badan, serat juga dapat mengelakkan daripada sembelit.

Bayam merupakan serat tidak larut yang bersifat tidak larut dalam air. Ia dapat melembutkan najis serta melancarkan proses pembuangan air besar.

7. Mengawal tekanan darah tinggi
Darah tinggi adalah penyakit yang membawa kepada banyak komplikasi dan juga kematian jika tidak dicegah.

Nitrate memainkan peranan dalam mengawal tekanan darah tinggi serta mengurangkan risiko penyakit jantung. Bayam merupakan salah satu sumber makanan yang mengandungi kandungan nitrate yang tinggi.

Selain itu, kandungan asid folik dalam bayam juga membantu untuk melebarkan saluran darah serta melancarkan aliran darah dalam badan.

8. Sumber vitamin K
Bayam mengandungi kandungan vitamin K yang tinggi, iaitu 483 ยตg untuk 100 grams bayam mentah.

Vitamin K membantu dalam proses pembekuan darah dan secara tidak langsung menggelakan pendarahan yang berlebihan. Di samping itu, vitamin K juga penting bagi kesihatan tulang, jantung dan mencegah kanser.
Siapa yang perlu ambil perhatian?

Walaupun bayam terdapat banyak khasiat untuk kesihatan, namun ada golongan yang perlu menghadkan pengambilannya, iaitu:

1. Pesakit batu karang
Batu karang adalah disebabkan oleh pembentukan asid dan garam mineral. Batu kalsium merupakan jenis batu karang yang biasa berlaku, dan ia terdiri daripada kalsium oxalate.

Bayam mengandungi kandungan kalsium dan oxalate yang tinggi. Mereka yang mempunyai risiko menghidapi batu karang disarankan untuk menghadkan pengambilan bayam bagi mengurangkan risiko.

2. Pesakit yang mengambil ubat cair darah

Kandungan vitamin K dalam bayam berfungsi dalam proses pembekuan darah. Vitamin K akan mengganggu tindak balas ubat cair darah seperti warfarin. Oleh itu, mereka yang mengambil ubat cair darah, perlu berbincang dengan doktor sebelum mengambil bayam dengan jumlah yang banyak.
Kesimpulan

Bayam Brazil merupakan sayur hijau yang mudah ditanam dan membesar.
Ia mengandungi pelbagai nutrien termasuk vitamin, mineral, serat dan fitokimia yang memberi manfaat kepada kesihatan seperti mengawal tekanan darah, mencegah kanser dan bertindak sebagai antioksida. Semoga artikel khasiat bayam brazil ini dapat memberi manfaat kepada anda
 
Info : https://rootofscience.com/blog/2020/kesihatan/khasiat-bayam-brazil-yang-ramai-tidak-tahu/

01 April 2021

[Hiking] Bukit Sg Long, Kajang v2


Sejak boleh bersukan ni, kawan seorang ni ketagih nak ajak memanjat bukit lagi. Bersungguh-sungguh dia ajak lepas seminggu ke seminggu tertangguh. Hari Ahad lepas, terlepas juga seorang Cida ke Bukit Sg Long, Kajang buat kali keduanya selepas dua [2] bulan lebih duduk rumah tanpa bersenam. Nak kurus, tapi kerja makan dan makan.

Harini bukan rezeki untuk lihat awan karpet walaupun sampai di kaki bukit di awal pagi. 

Plan seterusnya ke Beryls Seri Kembangan, untuk menambah kilos. Penat panjat bukit yang minta separuh nyawa tadi, seolah-olah ditebus dengan cokelat Beryls yang diborong sampai RM200.00. Misi masih sama, mahu kurus! Sambil mengunyah cokelat dalam kereta. ๐Ÿ˜‘
 
gambar google

30 March 2021

[UK 1] Ukuran Kaki Sofia

Alhamdulillah. Hari Sabtu yang lepas berpeluang masuk shopping mall bersama anak dara yang berusia enam [6] tahun ni. Berjalanlah kami berdua berpimpin tangan, sang ayah berjalan berseorangan nampak gayanya. 

Niat ibu mahu mencari sepasang kasut untuk anak dara, kasut sedia ada tak muat. Bila ada kasut baru, senang ibu bawa pergi panjat bukit lepas ni. ๐Ÿ˜

Disebabkan si ayah mahu mencari barang beliau, kami mencari kasut anak dara ini berdua. Ada sepasang kasut sangat berkenan di hati, kecewa sebab kehabisan stok. Kebanyakkan kasut kecil, dan kasut terakhir baru ada saiz. UK 1 (20.6cm) ukuran kaki Sofia, ibu sedar anak ibu sudah besar. Sikit lagi sudah saing ukuran kaki ibunya.

Tanpa berlengah, sebaik selesai ibu buat bayaran, minta untuk pakai kasut baru. ๐Ÿ˜‰ Jarang sekali Sofia berkelakuan sedemikian, agaknya kasut lama sudah tak selesa.


29 March 2021

[Pemenang] Terima Kasih Anakomak6 & Anakdenesor

Alhamdulillah.. telah terpilih menjadi salah seorang antara pemenang Giveaway SUKA-SUKA by anakomak6 yang telah berlangsung tempoh hari. Hari Khamis yang lepas, hadiah telah selamat mendarat di rumah Cida. Terima Kasih AnakOmak6 dan sponsor lagi satu iaitu https://www.anakdenesor.com/.


 
Comel sangat hadianya ๐Ÿ’—

28 March 2021

38# Bayam Brazil Goreng Udang Kering



Bahan-bahan
  • Dua mangkuk bayam Brazil
  • 2 jemput udang kering (Cida guna bersaiz kecil)
  • 1 biji cili merah
  • 3 biji cili padi (lebihkan jika suka pedas)
  • 1 ulas bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • 1/2 inci belacan
  • 1/2 cawan air
  • 1 camca besar sos tiram
  • 3 sudu minyak masak 

Cara-cara
  1. Tumbuk cili merah, cili padi, bawang merah, bawang putih dan belacan sehingga hancur dan lumat.
  2. Panaskan minyak, tumis bahan ditumbuk tadi bersama dengan udang kering
  3. Setelah naik bau dan cili sedikit garing, tambahkan 1/2 cawan air. Biarkan mendidih.
  4. Kemudian masukkan sos tiram dan sayur bayam. Tak perlu letak garam sebab udang kering dan sos tiram sudah masin.
  5. Kacau rata dan tutup api. Tak perlu lama-lama takut nanti sayur terlebih layu.
  6. Siap untuk dihidang

25 March 2021

Novel | Dangerous Love Oleh Nisaamuttalib


Sinopsis :
 
Firash Aryan – Namanya cukup menggerunkan sesiapa sahaja... baik kawan, apatah lagi lawan. Membuatkan semua ketakutan saat mendengar nama lelaki itu. Seorang lelaki yang memiliki aura yang tersendiri. Berkarisma, kacak dan hebat. Tapi, tiada sesiapa pun yang tahu kerja ‘kedua’ lelaki itu. Kerja ‘yang cukup menakutkan dan menggerunkan. Membuatkan sesiapa sahaja yang mengenali sisi ‘gelap’ lelaki itu, tidak berani masuk campur urusan ‘kedua’nya. 
 
Iman Aulia – Seorang gadis polos yang mudah diperdaya. Cantik namun naif. Kerana sikapnya yang penuh belas kasihan dan begitu mempercayai orang lain, dia dijual oleh seorang lelaki yang digantungkan seluruh pengharapan. Tidak memiliki sesiapa untuk dijadikan pembela, dia pasrah. Sehinggalah satu malam... peluang yang sangat cerah untuk dia melarikan diri dari tempat ‘neraka’ itu. 
 
Berjumpa dengan seorang lelaki dingin beku membuatkan hidup seorang Iman Aulia berubah 180°. Dia sudah selamat. Dia sudah lari dari semua masalah itu. Namun tanpa sedar, masalah baharu datang tanpa disedari. Perwatakan lelaki itu yang dingin dan sentiasa berubah membuatkan dia pening. Lelaki itu mempunyai masalah jiwa! 
 
Mereka disatukan atas kerelaan hati mereka sendiri. Cinta antara mereka hadir tanpa diduga. Membawa sinar baharu dalam hidup kedua-duanya. Dengan adanya seorang bidadari membuatkan hidup seorang Firash Aryan juga berubah. 
 
Persoalannya, adakah Iman Aulia boleh menerima sisi ‘kedua’ suaminya itu? Apakah reaksi Iman Aulia sekiranya dia tahu mengenai sisi gelap lelaki itu?

24 March 2021

Wordless Wednesday 2021/13


Selemah-lemah manusia ialah orang
yang tidak boleh mencari sahabat,
dan orang yang lebih lemah dari itu
ialah orang yang mensia-siakan
sahabat yang telah dicari..

23 March 2021

Permainan tradisional di Malaysia (Part 2)

Dah nama pun budak-budak, main berpisah tiada. Berbezanya jenis permainan berbeza 20 tahun dahulu dengan sekarang. Percayalah kita yang berumur 30tahun ni pun masih teringat dan teringin untuk rasai semula suasana dan permainan terdahulu.

Siapa saja tidak tahu akan permainan ini, Teng Teng. Anak zaman milenia pun tahu. Kerana permainan ini sangat mudah dan seronok. Boleh bermain secara beramai mahupun berseorangan. Cuma kalau berseorangan, tak meriah.

Galah Panjang antara permainan yang agak popular di sekolah, kerana menggunakan garisan yang ada pada court badminton. Terdiri daripada dua kumpulan, penjaga dan perempuh. Penjaga akan memijak garisan dan menghalang perempuh dari melepasi setiap garisan sehingga akhir dan berpatah balik. Sekiranya perempuh berjaya melepasi garisan akan dikira menang, dan begitulah sebaliknya.
Ini adalah permainan paling disukai, masak-masak. Permainan budak perempuan yang paling sopan. Habis semua pokok bunga dan periuk dapur yang lama dijadikan barang permainan. Part paling seronok bila nyalakan api untuk masak daun serta bunga yang telah dipotong. Bersepah. Belum buat rumah dari daun pisang.

Meriam Tanah ni permainan budak lelaki selalu main. Tin besar yang panjang dan ditebuk lubang di bahagian hujung bagi memudahkan api dinyalakan untuk menembak meriam dan ditanam. Campuran Kalsium Karbida dan Air menjadikan 1 gas yang mudah meletup apabila didedahkan dengan api. 

Gasing antara permainan yang tak lekang dek zaman. Sehingga hari ini, gasing masih dimain cuma gasing sekarang pelbagai bentuk. Pemenang ditentukan melalui gasing yang paling lama berputar.
Pada waktu persekolah, permainan Rebut Tiang agak popular kerana tiang di sekitar koridor sekolah dijadikan perumah. Permainan ini dimainkan melibatkan 5 orang, 4 orang punyai rumah, seorang pemain akan  berebut untuk mendapatkan rumah dari pemain lain yang akan bertukar-tukar rumah. Dalam perjalanan nak ke kantin pun boleh main. 

21 March 2021

Keinginan Memiliki Perpustakaan Mini



Sebut pasal keinginan, semua orang berkeinginan. Adakah keinginan kita memerlukan perbelanjaan yang besar ataupun langsung tidak mengeluarkan modal. Kreativiti bergantung pada individu itu sendiri.

Pencinta tumbuhan contohnya, pasti berkeinginan untuk memiliki kebun mini sendiri di luar rumah. Gazebo atau buaian besi sebagai penarik dan sesuai untuk duduk santai sesama ahli keluarga. Tanam bunga disekeliling rumah. Sesuatu yang seronok dan berpuad hati. Badan pun sihat.

Cida teringinn sangat untuk buat perpustakaan mini di rumah. Rak buku sedia ada masih terletak elok bersama novel dan buku bacaan Sofia. Ahad lepas, mood rajin mengangkat kotak-kotak bersama suami, jumpa koleksi novel yang disimpan semasa renovation rumah tahun lepas. Rindunya pada mereka. Dapat rak macam dalam gambar takmau cakap apa dah. ๐Ÿ˜Š




19 March 2021

Permainan tradisional di Malaysia (Part 1)

Tengok anak bermain, teringat zaman kegemilangan kita dulu. Bermain tak kira masa dan waktu. Sakit demam pun digagahi jua semata untuk bermain dengan kawan. Kalau terlepas nanti rugi. Begitulah kita dulu-dulu, nak marah anak pun tak boleh. ๐Ÿ˜ƒ

Permainan yang paling seronok masa Cida dulu, lompat tali atau dikenali zero point. Pemain kena melompat melalui getah yang dipegang oleh pemain lain bermula dari bawah hingga ke atas dan level seterusnya. Ada masa kawan sengaja angkat getah supaya kita lompat tak lepas, ada masa kawan terkena tendangan tanpa sengaja. Kenangan manis bersama.

Tak lupa juga batu seremban. Dari batu yang tajam, hingga menjadi bulat punyalah main. Caranya campak semua batu ke lantai secara perlahan. Kemudian ambil salah satu batu dan lambung sementara tu cepat-cepat kutip satu lagi batu dilantai tadi dan sambut yang dilambung tadi, dan seterusnya sehingga habis. Siapa dapat mata lebih banyak dikira sebagai pemenang.

Paling menarik, permainan Aci Sembunyi atau Hide and Seek. Pencari akan mengira nombor sehingga nombor tertentu sambil penyembunyi akan bersembunyi. Pencari akan mula mencari dan siapa yang dijumpa/diteka terdahulu akan mengikut giliran menjadi pencari. Mulalah episod panjat dan bersembunyi di atas pokok, dalam tunggul padi, dalam kolam air, belakang reban ayam.

Bukan permainan untuk budak perempuan saja congkak ni. Lelaki pun bermain. Permainan ni menguji ketangkasan jari dengan setiap guli akan dimasukkan kedalam lubang congkak secara satu persatu sehingga habis dan cepat. Guli yang paling banyak di peroleh akan dikira pemenang. Lelaki kalau bermain congkak, pertama sekali mereka pandai nak kelentong. ๐Ÿ˜‚

Permainan yang ekstrem, Lubang Tikus. Kenapa dipanggil ekstrem, silap langkah kena lempang dengan kaki kawan. ๐Ÿ˜… Penuh dengan suka dan duka bila kawan ajak bermain lubang tikus ni. Pemain akan melompat dari level terendah sehingga tertinggi dan siapa dapat habiskan permainan akan dikira pemenang. Tak rasa pihak lawan akan pedajal untuk kalahkan kita? ๐Ÿ˜‚

Kedai di kampung akan dilengkapi sebekas guli dengan harga 50 sen bagi tujuan budak-budak akan membeli guli dan bermain Tuju Guli. Kekadang kira guli dalam congkak dah berkurang, rupanya ada orang pinjam. Guli didalam bulatan dituju sehingga terkeluar dari bulatan dan menjadi milik pemain itu. Sapa terror dia sorang tapau semua guli.
 
Permainan paling Cida takuti, Baling Tin ๐Ÿ˜ Serius penat main permainan ni, sebabnya selepas kita jatuhkan tin, nak susun tin tu kembali sambil mengelak dari kena baling dengan kasut oleh pihak lawan. Kalau kena kasut, maka disqualified. Buatnya pihak lawan, kemain kuat baling kasut terkena kepala biul jadinya. Jika tin Berjaya di susun permainan adalah dikira menang

Baling Kasut seperti baling tin juga. Cuma ditukarkan kepada selipar. Tiga selipar diperlukan untuk permainan ini selipar disusun menegak dan dibaling untuk menjatuhkan. Jika selipar berjaya dijatuhkan, maka pemain kumpulan utama berusaha mematikan lawannya dengan membuat balingan selipar dan disasarkan pada pihak lawan. Pihak lawan dapat susun semua kasut menjadi segi tiga dikira menang.
nantikan sambungannya..

17 March 2021

Wordless Wednesday 2021/12


Ikhlas is the key to all good.

14 March 2021

Melabur Hari ini? Harga Emas 14 March 2021



Sepenuhnya dari : https://hargaemas.com.my/

Ceritanya petang kemarin/ semalam semasa sesi mengurut di rumah, timbul lah cerita berkaitan EMAS. Tapi sebelum itu, Cida nak ucapkan salam "sinar" kepada semua ahli KWSP :-) Nampaknya hari ini harga emas masih tidak berubah dengan harga semalam ya kawan-kawan.

Peminat emas bolehlah serbu mana-mana kedai emas. Pilih mana emas yang kalian suka.


11 March 2021

Giveaway SUKA-SUKA by anakomak6


Syarat Penyertaan :
http://anakomak6.blogspot.com/2021/03/giveaway-suka-suka-by-anakomak6.html

Tarikh Tutup :
20 March 2021

10 March 2021

Wordless Wednesday 2021/11

 

A real friend is one who walks in when the rest of the world walks out

03 March 2021

Wordless Wednesday 2021/10

 

Family is where life begins and love never ends

28 February 2021

Sofia bercerita

Nama saya Alisya Sofia.
Saya ada rumah.
Rumah saya warna biru.
Saya tinggal dengan ibu dan ayah saya.
Di rumah, saya sangat sayang ibu dan ayah saya.
Rumah saya ada pokok Busida.
Pokok itu sangat besar dan rendang.
Saya ada adik, Allah sangat sayang adik saya. Adik duduk di syurga.
Nama ibu saya ialah Shuhaida, nama ayah saya ialah Azizul.
Saya punya cerita sudah habis.


Baru nak update blog, datang anak dara bertanya apa guna blog ni ibu. Ok selepas ibu terangkan, ibu bagi peluang untuk Sofia menggunakan keyboard dan pc. Ini hasilnya. 

24 February 2021

Wordless Wednesday 2021/09

 

Beautiful things happen in your life

When you distance yourself from all the Negative things.

22 February 2021

Happy Birthday Mak

Alhamdulillah.. kami adik beradik serta ipar duai diberi kesempatan untuk menyambut ulangtahun kelahiran mak mertua cida. Pada mulanya memang tidak rancang pun, jadi kek beli terus dari kedai. Dalam perjalanan ke Semenyih, terasa nak beli kek untuk mak sebab kebetulan mak mengasuh cucu kesayangan dia yang sorang ni, Sofia.

Lepas beli kek, terasa pula nak call abang ipar yang sulung untuk surprisekan mak. Abang ipar kedua, tinggal jauh sikit jadi kita video call saja. 
Semoga mak diberi kesihatan yang baik dan dilindungi olehNya. 

Sofia dan nenek sebelah ayahnya, birthday mereka jatuh pada bulan yang sama, Februari. Sofia rajin berborak serta tolong siram pokok keliling rumah nenek, dengan atuk uncle pula, suka sangat speaking, di ajaknya atuk uncle jadi teacher English dia. Harap atuk uncle dia fahamlah apa cucu yang sorang ni borak.

20 February 2021

Giveaway Vektor 2.0 by Cuya


Syarat Penyertaan di bawah :
https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/2021/02/giveaway-vektor-20-by-cuya.html

Tarikh tutup 3 MAC 2021

17 February 2021

Alisya Sofia Turn 6

Alhamdulillah.. genaplah enam [6] tahun Alisya Sofia pada 17 Februari yang lepas. Ibu kalut sampai tak sempat update dalam blog. Sambutan ulangtahun pun buat di rumah nenek Semenyih. Di sekolah kemudian kita buat sambutan.

Cida sudah maklumkan kepada tuan badan, tahun ni kita tak sambut birthday di school. Selepas perang covid-19 dan kes tinggal sikit baru kita beli kek potong dan makan ramai-ramai di school. Tuan badan siap cakap "Sofia tahu, sebab covid-19 kita kena jaga SOP, kalau potong kek nanti berkongsi makanan, bahaya". Baiklah anak dara sudah faham.

Cida buat tempahan dengan orang yang sama. Tahun lepas kek indulgent. Tahun ni kek Walnut butterscotch. Tema tuan badan request nak Frozen, gegirl sikit. Asalnya nak patung Elsa tu, deko sepenuhnya diserahkan kepada beliau. Dua tahun sebelum ni nak Little Pony, tahun ni dah pandai buat pilihan.
Semoga anak ibu yang sorang ni membesar dengan baik dan menjadi anak yang solehah serta diberi kesihatan yang baik dan dilindungi olehNya.
Di school cikgu bergambar buat kenangan dengan birthday girl. 

Sofia turn 5 - https://www.ibucida.com/2020/02/alisya-sofia-turn-5-alhamudulillah.html
Sofia turn 4 - https://www.ibucida.com/2019/02/selamat-ulangtahun-kelahiran-ke-empat.html

Wordless Wednesday 2021/08


Folks are usually about as happy as they make up their minds to be.


16 February 2021

Drama | My Forever Sunshine (2020)


Drama : My Forever Sunshine (2020)
Country : Thailand
Episode : 19
Main Role : Mark Prin Suparat as Arthit Suriyakkul, Kao Supassara Thanachart as Wanfahmai Warawit/Paeng, Punjan Kawin as Thanon, Sirilak Kwong as Ling, Freud Chatphong as Korakot, Katunchida as Nang, Mam Jintara as Tubtim, Duke Phanudet as Krong Prateep, Deaw Suriyon as Mark, Worumut as Tarathep and Pin Kejmanee as Pimnapa.

Entah macam mana boleh terjebak cerita Thai pula. 

My Forever Sunshine berkisar kisah seorang gadis, Wanfahmi Warawit/Paeng 15 tahun yang tinggal bersama ibu, Pimnapa dan ayahnya, Tarathep. Tarathep rasa macam sesuatu yang buruk bakal berlaku terhadap diri dia, sebab tulah dia selamatkan anaknya. Paeng telah ditinggalkan dirumah sahabat baik Tarathep, iaitu Krong Prateep dan pasangannya, Tubtim serta anak mereka Arthit. Kisah bermula bila Paeng nampak keadaan ayah dan ibunya yang dibunuh sampai dia alami trauma yang teruk.
Arthit merasa terhutang budi selepas Tarathep telah berjaya selamatkan ladang mereka dari tergadai. Dia menjaga Paeng setiap kali budak ni buat hal. Sehinggalah Paeng jatuh hati pada Arthit. Namun cintanya ditolak gara-gara Arthit sukakan Ling.
Empat sekawan, Ling, Kot, Arthit dan Non. Pada masa yang sama Arthit dan Non menaruh hati pada Ling. 

Paeng cuba untuk menggoda Arthit, Arthit pada masa ini masih menaruh hati pada Ling. Tingkah laku Paeng berubah menjadi kepada gadis yang ganas selepas trauma kematian kedua ibu bapanya. Sehingga suatu hari, hubungan Paeng dengan ibu Arthit menjadi keruh apabila Arthit terlibat kemalangan yang serius disebabkan oleh Paeng.
Nang, adik kepada Non muncul di pertengahan cerita menambah cerita dan menjadikan tingkah Paeng makin teruk. Ni kes berebut Arthit dan Nang beruntung sebab ibu Arthit menyebelahi nya.
Layanan baik Arthit pada Paeng. Masa ni mereka buat taman bunga. Comel sangat.


Selepas kejadian teruk menimpa Arthit, Paeng dihantar belajar dan pulang semula demi kemaafan dari Arthit selepas beberapa tahun. Arthit masih berdendam pada Paeng, sebagai hukuman pelbagai kerja dikerah termasuklah cuci kandang lembu dan banyak lagi. Paeng bertahan atas tujuannya yang satu itu. 

Entah bila, Arthit mula menaruh hati pada Paeng. Pada masa yang sama, Mark pula muncul diantara mereka bertiga. Satu rahsia terbongkar disebalik personaliti Mark buatkan trauma dan kisah lama pembunuhan ibu ayahnya kembali segar dalam fikiran Paeng. Masa ni Arthit mulai cintakan Paeng.
Pengakhiran cerita, Mark ditahan kerana membunuh. Manakala, Arthit telah dilamar oleh Paeng di taman bunga mereka. Sekian.