30 March 2021

[UK 1] Ukuran Kaki Sofia

Alhamdulillah. Hari Sabtu yang lepas berpeluang masuk shopping mall bersama anak dara yang berusia enam [6] tahun ni. Berjalanlah kami berdua berpimpin tangan, sang ayah berjalan berseorangan nampak gayanya. 

Niat ibu mahu mencari sepasang kasut untuk anak dara, kasut sedia ada tak muat. Bila ada kasut baru, senang ibu bawa pergi panjat bukit lepas ni. 😁

Disebabkan si ayah mahu mencari barang beliau, kami mencari kasut anak dara ini berdua. Ada sepasang kasut sangat berkenan di hati, kecewa sebab kehabisan stok. Kebanyakkan kasut kecil, dan kasut terakhir baru ada saiz. UK 1 (20.6cm) ukuran kaki Sofia, ibu sedar anak ibu sudah besar. Sikit lagi sudah saing ukuran kaki ibunya.

Tanpa berlengah, sebaik selesai ibu buat bayaran, minta untuk pakai kasut baru. 😉 Jarang sekali Sofia berkelakuan sedemikian, agaknya kasut lama sudah tak selesa.


29 March 2021

[Pemenang] Terima Kasih Anakomak6 & Anakdenesor

Alhamdulillah.. telah terpilih menjadi salah seorang antara pemenang Giveaway SUKA-SUKA by anakomak6 yang telah berlangsung tempoh hari. Hari Khamis yang lepas, hadiah telah selamat mendarat di rumah Cida. Terima Kasih AnakOmak6 dan sponsor lagi satu iaitu https://www.anakdenesor.com/.


 
Comel sangat hadianya 💗

28 March 2021

40# Bayam Brazil Goreng Udang Kering



Bahan-bahan
  • Dua mangkuk bayam Brazil
  • 2 jemput udang kering (Cida guna bersaiz kecil)
  • 1 biji cili merah
  • 3 biji cili padi (lebihkan jika suka pedas)
  • 1 ulas bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • 1/2 inci belacan
  • 1/2 cawan air
  • 1 camca besar sos tiram
  • 3 sudu minyak masak 

Cara-cara
  1. Tumbuk cili merah, cili padi, bawang merah, bawang putih dan belacan sehingga hancur dan lumat.
  2. Panaskan minyak, tumis bahan ditumbuk tadi bersama dengan udang kering
  3. Setelah naik bau dan cili sedikit garing, tambahkan 1/2 cawan air. Biarkan mendidih.
  4. Kemudian masukkan sos tiram dan sayur bayam. Tak perlu letak garam sebab udang kering dan sos tiram sudah masin.
  5. Kacau rata dan tutup api. Tak perlu lama-lama takut nanti sayur terlebih layu.
  6. Siap untuk dihidang

25 March 2021

Novel | Dangerous Love Oleh Nisaamuttalib

 55778104. sy475
Sinopsis :
 
Firash Aryan – Namanya cukup menggerunkan sesiapa sahaja... baik kawan, apatah lagi lawan. Membuatkan semua ketakutan saat mendengar nama lelaki itu. Seorang lelaki yang memiliki aura yang tersendiri. Berkarisma, kacak dan hebat. Tapi, tiada sesiapa pun yang tahu kerja ‘kedua’ lelaki itu. Kerja ‘yang cukup menakutkan dan menggerunkan. Membuatkan sesiapa sahaja yang mengenali sisi ‘gelap’ lelaki itu, tidak berani masuk campur urusan ‘kedua’nya. 
 
Iman Aulia – Seorang gadis polos yang mudah diperdaya. Cantik namun naif. Kerana sikapnya yang penuh belas kasihan dan begitu mempercayai orang lain, dia dijual oleh seorang lelaki yang digantungkan seluruh pengharapan. Tidak memiliki sesiapa untuk dijadikan pembela, dia pasrah. Sehinggalah satu malam... peluang yang sangat cerah untuk dia melarikan diri dari tempat ‘neraka’ itu. 
 
Berjumpa dengan seorang lelaki dingin beku membuatkan hidup seorang Iman Aulia berubah 180°. Dia sudah selamat. Dia sudah lari dari semua masalah itu. Namun tanpa sedar, masalah baharu datang tanpa disedari. Perwatakan lelaki itu yang dingin dan sentiasa berubah membuatkan dia pening. Lelaki itu mempunyai masalah jiwa! 
 
Mereka disatukan atas kerelaan hati mereka sendiri. Cinta antara mereka hadir tanpa diduga. Membawa sinar baharu dalam hidup kedua-duanya. Dengan adanya seorang bidadari membuatkan hidup seorang Firash Aryan juga berubah. 
 
Persoalannya, adakah Iman Aulia boleh menerima sisi ‘kedua’ suaminya itu? Apakah reaksi Iman Aulia sekiranya dia tahu mengenai sisi gelap lelaki itu?

24 March 2021

Wordless Wednesday 2021/13


Selemah-lemah manusia ialah orang
yang tidak boleh mencari sahabat,
dan orang yang lebih lemah dari itu
ialah orang yang mensia-siakan
sahabat yang telah dicari..

23 March 2021

Permainan tradisional di Malaysia (Part 2)

Dah nama pun budak-budak, main berpisah tiada. Berbezanya jenis permainan berbeza 20 tahun dahulu dengan sekarang. Percayalah kita yang berumur 30tahun ni pun masih teringat dan teringin untuk rasai semula suasana dan permainan terdahulu.

Siapa saja tidak tahu akan permainan ini, Teng Teng. Anak zaman milenia pun tahu. Kerana permainan ini sangat mudah dan seronok. Boleh bermain secara beramai mahupun berseorangan. Cuma kalau berseorangan, tak meriah.

Galah Panjang antara permainan yang agak popular di sekolah, kerana menggunakan garisan yang ada pada court badminton. Terdiri daripada dua kumpulan, penjaga dan perempuh. Penjaga akan memijak garisan dan menghalang perempuh dari melepasi setiap garisan sehingga akhir dan berpatah balik. Sekiranya perempuh berjaya melepasi garisan akan dikira menang, dan begitulah sebaliknya.
Ini adalah permainan paling disukai, masak-masak. Permainan budak perempuan yang paling sopan. Habis semua pokok bunga dan periuk dapur yang lama dijadikan barang permainan. Part paling seronok bila nyalakan api untuk masak daun serta bunga yang telah dipotong. Bersepah. Belum buat rumah dari daun pisang.

Meriam Tanah ni permainan budak lelaki selalu main. Tin besar yang panjang dan ditebuk lubang di bahagian hujung bagi memudahkan api dinyalakan untuk menembak meriam dan ditanam. Campuran Kalsium Karbida dan Air menjadikan 1 gas yang mudah meletup apabila didedahkan dengan api. 

Gasing antara permainan yang tak lekang dek zaman. Sehingga hari ini, gasing masih dimain cuma gasing sekarang pelbagai bentuk. Pemenang ditentukan melalui gasing yang paling lama berputar.
Pada waktu persekolah, permainan Rebut Tiang agak popular kerana tiang di sekitar koridor sekolah dijadikan perumah. Permainan ini dimainkan melibatkan 5 orang, 4 orang punyai rumah, seorang pemain akan  berebut untuk mendapatkan rumah dari pemain lain yang akan bertukar-tukar rumah. Dalam perjalanan nak ke kantin pun boleh main. 

21 March 2021

Keinginan Memiliki Perpustakaan Mini



Sebut pasal keinginan, semua orang berkeinginan. Adakah keinginan kita memerlukan perbelanjaan yang besar ataupun langsung tidak mengeluarkan modal. Kreativiti bergantung pada individu itu sendiri.

Pencinta tumbuhan contohnya, pasti berkeinginan untuk memiliki kebun mini sendiri di luar rumah. Gazebo atau buaian besi sebagai penarik dan sesuai untuk duduk santai sesama ahli keluarga. Tanam bunga disekeliling rumah. Sesuatu yang seronok dan berpuad hati. Badan pun sihat.

Cida teringinn sangat untuk buat perpustakaan mini di rumah. Rak buku sedia ada masih terletak elok bersama novel dan buku bacaan Sofia. Ahad lepas, mood rajin mengangkat kotak-kotak bersama suami, jumpa koleksi novel yang disimpan semasa renovation rumah tahun lepas. Rindunya pada mereka. Dapat rak macam dalam gambar takmau cakap apa dah. 😊




19 March 2021

Permainan tradisional di Malaysia (Part 1)

Tengok anak bermain, teringat zaman kegemilangan kita dulu. Bermain tak kira masa dan waktu. Sakit demam pun digagahi jua semata untuk bermain dengan kawan. Kalau terlepas nanti rugi. Begitulah kita dulu-dulu, nak marah anak pun tak boleh. 😃

Permainan yang paling seronok masa Cida dulu, lompat tali atau dikenali zero point. Pemain kena melompat melalui getah yang dipegang oleh pemain lain bermula dari bawah hingga ke atas dan level seterusnya. Ada masa kawan sengaja angkat getah supaya kita lompat tak lepas, ada masa kawan terkena tendangan tanpa sengaja. Kenangan manis bersama.

Tak lupa juga batu seremban. Dari batu yang tajam, hingga menjadi bulat punyalah main. Caranya campak semua batu ke lantai secara perlahan. Kemudian ambil salah satu batu dan lambung sementara tu cepat-cepat kutip satu lagi batu dilantai tadi dan sambut yang dilambung tadi, dan seterusnya sehingga habis. Siapa dapat mata lebih banyak dikira sebagai pemenang.

Paling menarik, permainan Aci Sembunyi atau Hide and Seek. Pencari akan mengira nombor sehingga nombor tertentu sambil penyembunyi akan bersembunyi. Pencari akan mula mencari dan siapa yang dijumpa/diteka terdahulu akan mengikut giliran menjadi pencari. Mulalah episod panjat dan bersembunyi di atas pokok, dalam tunggul padi, dalam kolam air, belakang reban ayam.

Bukan permainan untuk budak perempuan saja congkak ni. Lelaki pun bermain. Permainan ni menguji ketangkasan jari dengan setiap guli akan dimasukkan kedalam lubang congkak secara satu persatu sehingga habis dan cepat. Guli yang paling banyak di peroleh akan dikira pemenang. Lelaki kalau bermain congkak, pertama sekali mereka pandai nak kelentong. 😂

Permainan yang ekstrem, Lubang Tikus. Kenapa dipanggil ekstrem, silap langkah kena lempang dengan kaki kawan. 😅 Penuh dengan suka dan duka bila kawan ajak bermain lubang tikus ni. Pemain akan melompat dari level terendah sehingga tertinggi dan siapa dapat habiskan permainan akan dikira pemenang. Tak rasa pihak lawan akan pedajal untuk kalahkan kita? 😂

Kedai di kampung akan dilengkapi sebekas guli dengan harga 50 sen bagi tujuan budak-budak akan membeli guli dan bermain Tuju Guli. Kekadang kira guli dalam congkak dah berkurang, rupanya ada orang pinjam. Guli didalam bulatan dituju sehingga terkeluar dari bulatan dan menjadi milik pemain itu. Sapa terror dia sorang tapau semua guli.
 
Permainan paling Cida takuti, Baling Tin 😁 Serius penat main permainan ni, sebabnya selepas kita jatuhkan tin, nak susun tin tu kembali sambil mengelak dari kena baling dengan kasut oleh pihak lawan. Kalau kena kasut, maka disqualified. Buatnya pihak lawan, kemain kuat baling kasut terkena kepala biul jadinya. Jika tin Berjaya di susun permainan adalah dikira menang

Baling Kasut seperti baling tin juga. Cuma ditukarkan kepada selipar. Tiga selipar diperlukan untuk permainan ini selipar disusun menegak dan dibaling untuk menjatuhkan. Jika selipar berjaya dijatuhkan, maka pemain kumpulan utama berusaha mematikan lawannya dengan membuat balingan selipar dan disasarkan pada pihak lawan. Pihak lawan dapat susun semua kasut menjadi segi tiga dikira menang.
nantikan sambungannya..

17 March 2021

Wordless Wednesday 2021/12


Ikhlas is the key to all good.

14 March 2021

Melabur Hari ini? Harga Emas 14 March 2021



Sepenuhnya dari : https://hargaemas.com.my/

Ceritanya petang kemarin/ semalam semasa sesi mengurut di rumah, timbul lah cerita berkaitan EMAS. Tapi sebelum itu, Cida nak ucapkan salam "sinar" kepada semua ahli KWSP :-) Nampaknya hari ini harga emas masih tidak berubah dengan harga semalam ya kawan-kawan.

Peminat emas bolehlah serbu mana-mana kedai emas. Pilih mana emas yang kalian suka.


11 March 2021

Giveaway SUKA-SUKA by anakomak6


Syarat Penyertaan :
http://anakomak6.blogspot.com/2021/03/giveaway-suka-suka-by-anakomak6.html

Tarikh Tutup :
20 March 2021

10 March 2021

Wordless Wednesday 2021/11

 

A real friend is one who walks in when the rest of the world walks out

03 March 2021

Wordless Wednesday 2021/10

 

Family is where life begins and love never ends